Jak kształtować świadomość pracowników i klientów w dziedzinie bezpieczeństwa żywności?
Kultura bezpieczeństwa żywności definiowana jest jako zbiór dominujących i względnie stałych przekonań, wartości i postaw, które są pojmowane i podzielane i które przyczyniają się do zachowań związanych z higieną żywności praktykowanych w organizacji, w której dochodzi do obróbki żywności.
Kształtowanie świadomości konsumenta w dziedzinie bezpieczeństwa żywności
Zainteresowanie konsumentów bezpieczeństwem żywności stale wzrasta. Pociąga to za sobą pęd do wiedzy, który często zaspokajany jest treściami dostępnymi w internecie. Informacje pozyskane w ten sposób są jednak wielokrotnie błędne, co powoduje niewłaściwe i potencjalnie niebezpieczne zachowania w kontekście bezpieczeństwa żywności. Zapewnienie bezpiecznej żywności jest jednym z priorytetów polityki jakości żywności, realizowanej przez kraje Unii Europejskiej. Według zapisów zawartych w Białej Księdze, właściwa komunikacja ryzyka związanego z żywnością odpowiada za kształtowanie świadomości konsumenta w ramach bezpieczeństwa żywności, a także przekazywanie informacji na temat jego oczekiwań podmiotom odpowiedzialnym za bezpieczeństwo żywności.
Działania na rzecz kultury bezpieczeństwa żywności
Bezpieczeństwo żywności jest obecnie jednym z najważniejszych obszarów mających wpływ na zdrowie i życie człowieka. Z tego względu tak istotne jest, by producenci żywności w sposób odpowiedzialny podchodzili do swoich procesów i dążyli do zapewnienia najwyższej jakości oferowanych produktów.
Działania na rzecz kultury bezpieczeństwa żywności w kontekście pracowników
Do działań na rzecz kultury bezpieczeństwa żywności w kontekście pracowników zaliczają się przede wszystkim:
- angażowanie kierownictwa oraz wszystkich pracowników w bezpieczną produkcję i dystrybucję żywności,
- uświadamianie wszystkich pracowników przedsiębiorstwa o zagrożeniach dla bezpieczeństwa żywności,
- podkreślanie znaczenia bezpieczeństwa i higieny żywności wśród wszystkich pracowników przedsiębiorstwa,
- zapewnienie otwartej i jasnej komunikacji między wszystkimi pracownikami przedsiębiorstwa,
- bieżące informowanie o oczekiwaniach i ewentualnych odstępstwach od norm służących zapewnieniu bezpieczeństwa żywności,
- zapewnienie jasnego podziału ról i dokładne określenie zakresu odpowiedzialności w ramach każdej działalności przedsiębiorstwa spożywczego,
- organizacja stosownych szkoleń dla personelu,
- sprawowanie nadzoru nad działaniami podejmowanymi przez pracowników przedsiębiorstwa,
- ciągłe zachęcanie do doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem żywności.
Niezwykle istotne jest również zadbanie o widoczność mechanizmów, środków i procesów służących zapewnianiu i doskonaleniu bezpieczeństwa żywności. Pracownicy przedsiębiorstwa powinni mieć dostęp do odpowiedniej infrastruktury, na którą składają się przede wszystkim:
- sprzęt i urządzenia,
- stosowane środki kontroli,
- systemy wczesnego ostrzegania,
- zabezpieczenia,
- stosowane akty prawne, zbiory wytycznych, zasady, instrukcje i kodeksy postępowania
W przekonaniu pracowników do angażowania się w procesy mające zapewnić bezpieczeństwo żywności, warto zastosować środki wsparcia finansowego w postaci premii i nagród.
Działania na rzecz bezpieczeństwa żywności w kontekście klientów
Producent żywności jest zobligowany do umieszczeniu na opakowaniach czytelnych, nieusuwalnych i zrozumiałych etykiet, które nie mogą wprowadzać w błąd i pomijać istotnych informacji. Zgodnie z przepisami prawa żywnościowego producent musi podać do informacji konsumenta:
- nazwę produktu spożywczego,
- wykaz składników,
- ilość niektórych składników,
- obecność alergenów
- ilość netto żywności,
- datę produkcji oraz, w wypadku produktów mrożonych, datę mrożenia,
- datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia,
- specjalne warunki przechowywania,
- instrukcję użycia,
- wartość odżywczą,
- dane identyfikujące podmiot odpowiedzialny za przekazywanie informacji na temat żywności.
W zarządzaniu bezpieczeństwem żywności niezwykle pomocny jest System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli, czyli HACCP (ang. Hazard Analysis and Critical Control Point, czyli System). Umożliwia on identyfikację, oszacowanie skali, a następnie eliminację zagrożeń występujących na różnych etapach produkcji i dystrybucji żywności.
Korzyści wynikające z działań na rzecz kultury bezpieczeństwa żywności
Działania podejmowane na rzecz kultury bezpieczeństwa żywności pozwalają przedsiębiorstwu ulepszyć systemy zarządzania bezpieczeństwem i jakością i sprawniej nadzorować przestrzeganie dobrych praktyk higienicznych. Umożliwia to osiągnięcie wymiernych korzyści. Zaliczają się do nich między innymi:
- zmniejszenie strat i ilości błędów produkcyjnych,
- podniesienie jakości produktów,
- ulepszenie infrastruktury firmy,
- bardziej sprawne wykrywanie i usuwanie problemów,
- ograniczenie liczby wycofanych i odrzuconych produktów,
- zmniejszenie liczby skarg konsumenckich,
- zwiększenie możliwości rynkowych produkowanej żywności i całego przedsiębiorstwa,
- zwiększenie zaufania klientów.
Przedsiębiorstwo, które działa na rzecz kultury bezpieczeństwa żywności jawi się jako odpowiedzialne i zdolne do poradzenia sobie w sytuacjach kryzysowych. Dzięki temu jest uznawane za wiarygodnego partnera biznesowego i znacząco poprawia swoją pozycję na rynku, co ostatecznie przekłada się na osiągnięcie większych przychodów.