Jakie są fazy życia produktu?
Cykl życia produktu to podstawowa wiedza, która przyczynia się do zwiększenia sprzedaży, a tym samym do lepszych zysków i budowania renomy marki. Jednak w zależności od branży cykl życia produktu będzie pełnił różna rolę.
Cykl życia produktu – najważniejsze informacje
Cykl życia produktu to nic innego jak czas, w którym artykuł, usługa, jest dostępna dla klientów i cieszy się ich zainteresowaniem. Jednak samo wypuszczenie produktu na rynek nie wystarczy, aby dobrze się sprzedawał i wyróżniał wśród konkurencji. Konieczne jest wdrożenie aktywności, czyli poszczególnych etapów cyklu życia produktu, które mają na celu wyróżnienie go na tle innych. Chodzi tutaj między innymi o odpowiedni projekt samego opakowania, logo, nazwy i wdrożenie różnych strategii marketingowych.
Aby prowadzanie produktu na rynek odbywało się zgodnie z całym cyklem życia produktu, konieczne jest poznanie i stosowanie się do wyróżnionych w tym cyklu etapów.
Jakie etapy życia produktu wyróżniamy?
Fazy życia produktu to regularny schemat, który znajduje swoje zastosowanie w każdej branży czy sektorze gospodarczym. Jest on powtarzalny, dzięki czemu z powodzeniem można wykorzystać go przy okazji wprowadzania na rynek niemal wszystkich rodzajów produktów lub usług. Niekiedy, dla większych korzyści, przeprowadza się ocenę cyklu życia produktu, co pozwala ich lepsze dopasowanie do indywidualnych potrzeb i podejmowanie dobrych decyzji biznesowych.
Faza pierwsza: Rozwój – wprowadzanie na rynek
Wprowadzanie produktu na rynek jest uznawane za najtrudniejszy etap w całym cyklu jego życia. Jest kosztowne, a bez odpowiednich działań marketingowych – nie przynosi niemal żadnego zysku. Ogromna konkurencja na rynku sprawia, że produkt od samego początku powinien mieć dobrą promocję.
Pierwsza faza polega przede wszystkim na inwestowaniu i czerpaniu z informacji zwrotnych od klientów. Intensywny marketing pozwala na szybkie zapoznanie klienta z produktem.
Faza druga: Wzrost
Wraz ze wzrostem popularności produktu wśród klientów, rośnie jego zapotrzebowanie. W efekcie przedsiębiorcy zaczynają odnotowywać pierwszy wzrost sprzedaży, a co się z tym wiąże – pierwsze zyski. Można wtedy rozpocząć inwestowanie w lepszą jakość czy dodatkowe linie produkcyjne, aby zapewnić dostępność produktu. Wzrost popularności wiąże się z pojawieniem konkurencji.
Faza trzecia: Dojrzałość
Na etapie dojrzałości, marki wypuszczające dany produkt zauważają takie zjawisko jak nasycenie rynku. Oznacza to zaspokojenie zainteresowania klientów, co przekłada się na spadek w sprzedaży. Trudno jest ponownie wzbudzić to samo zainteresowanie, co na początku. Zmniejszają się tym samym koszty produkcji, gdyż wypuszczanie kolejnych partii jest nieopłacalne. Trwa sprzedaż dostępnego już asortymentu.
Warto ten etap wykorzystać na budowanie renomy i świadomości marki, a także tworzyć trwałe relacje z klientami, stawiając na ich właściwą obsługę. Można tutaj zdobywać nowe rynki, nowych klientów bądź utrzymać swoją pozycję w tym samym miejscu.
Faza czwarta: Schyłek
Na tym etapie produkt zaczyna wchodzi w fazę wycofania. Oznacza to, że spada jego sprzedaż, a utrzymujące się do tej pory zapotrzebowanie – maleje. W tym momencie na rynek zaczynają wychodzić nowe, bardziej innowacyjne produkty, które zyskują większą uwagę potencjalnego klienta. To również dobry czas na to, aby wycofać produkt i zastąpić go nowocześniejszą wersją, która spełni wymagania klientów.
Ocena cyklu życia produktu zgodnie z jego etapami
Umiejętne zarządzanie cyklem życia produktu umożliwia dopasowanie oferty i poszczególnych działań marketingowych tak, aby jak najdłużej był on dostępny dla klienta, a jednocześnie przynosił zysk.
Dobrym przykładem tutaj jest wprowadzenie na rynek na przykład nowego modelu smartfona. W pierwszej fazie producenci stawiają na mocny marketing, szczegółowo omawiając zalety urządzenia. Dochodzi do fazy drugiej, kiedy wielu klientów pragnie to urządzenie posiadać. Jednak z biegiem czasu na rynku pojawiają się nowe smartfony, gdzie obecny nie spełnia już wszystkich wymogów zarówno pod kątem wizualnym oraz technologicznym. Produkt traci zainteresowanie, spada sprzedaż.
Producenci mogą wykorzystać fazę trzecią do tego, aby ponownie ocenić cykl życia produktu i podjąć decyzję o wycofywaniu smartfona ze sprzedaży bądź wprowadzić jego nowe wersje. Tym samym marka dba o swoją pozycję na rynku, a także utrzymuje atrakcyjność produktu.